ورود
[ultimatemember form_id="407"]
ثبت نام
[ultimatemember form_id="406"]

بررسی وضعیت خرده‌فروشی آنلاین (تجارت الکترونیک کالا) در منطقه

زمانی که از صنعت خرده‌فروشی آنلاین صحبت به میان می‌آید، غول‌هایی هم‌چون شرکت آمازون در کشور آمریکا و علی بابا در کشور چین از اولین اسامی‌ای هستند که در ذهن ما تداعی می‌شوند. کسب‌وکارهایی نام‌آشنا که اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس عموم قرار دارد. البته این موضوع تنها به پروفایل شرکت‌ها ختم نمی‌شود و اگر به دنبال وضعیت کلان صنعت نیز باشیم، اطلاعات نسبتاً کاملی از وضعیت صنعت ایکامرس(e-commerce industry)  در کشورهای توسعه‌یافته در پهنه وب وجود دارد.

اما اگر شما کارآفرینی هستید که به دنبال یافتن وضعیت صنعت خرده‌فروشی آنلاین در بین کشورهای مشابه ایران هستید احتمالاً مشکل را می‌دانید. هنگامی که صحبت از بازارهای نوظهور در منطقه می‌شود، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. و بدیهی است که هنگامی که اطلاعات و آمار وجود نداشته باشد به طریق اولی انتظار وجود مرجعی که از وضعیت فعلی بتواند تحلیل ارائه کند نیز انتظار عبثی است.

ما در تحقیقی که در اینجا به شما ارائه داده‌ایم به دنبال رفع این نیازها هستیم. به این معنا که نه تنها بتوانیم تا جایی که مقدور است اطلاعات و آمار مفیدی از وضعیت کلان صنعت و شرکت‌های اصلی آن در برخی کشورهای منتخب منطقه ارائه دهیم، بلکه پا را از آن فراتر گذاشته و با توجه به چشم‌اندازی که در سرآوا اینسایت برای خود ترسیم کرده‌ایم، به اطلاعات و آمار اکتفا نکنیم و تحلیل‌ها و برداشت‌های خود را چه در باب کشورها و چه در باب شرکت‌ها ارائه دهیم. حاصل کاری شده که سعی کرده‌ایم یکی از کامل‌ترین مراجع در این حوزه برای کارآفرینان، استراتژیست‌ها و فعالان صنعت خرده‌فروشی آنلاین در کشور باشد.

در این تحقیق بر هفت کشور متمرکز شده‌ایم و در مقدمه آن نیز دلیل انتخاب این هفت کشور را توضیح داده‌ایم: ایران، ترکیه، امارات، عربستان، پاکستان، مصر و عراق هفت کشوری است که ذره‌بین خود را بر آن‌ها انداخته‌ایم تا این کشورها و شرکت‌های مطرح‌شان در این صنعت را بیشتر بشناسیم.

اسامی بزرگی مانند ترندیول (Trendyol) و هپسی‌بورادا (Hepsiburada) در ترکیه، دیجی‌کالا (Digikala) در ایران و نون (Noon) در امارات   تنها بخشی از شرکت‌های بزرگی هستند که در این تحقیق به آن‌ها پرداخته‌ایم.

یکی دیگر از موضوعاتی که در فرآیند تحقیق و با نگاه دقیق‌تر به کشورهای منطقه پیش آمد، نقش پلتفرم‌های نیازمندی آنلاین در بازار خرده‌فروشی آنلاین این کشورها است. تقریباً در تمامی کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفتند، پلتفرم‌های نیازمندی(Classified)  از نظر میزان بازدید رقابت تنگاتنگی با پلتفرم‌های کلاسیک این صنعت داشتند. این دلیلی شد تا ما نگاه عمیق‌تری به این پلتفرم‌ها و روند حرکت آن‌‌ها به سوی مارکت‌پلیس(Marketplace)  شدن داشته باشیم. این روند به معنای پررنگ شدن نقش پلتفرم‌های نیازمندی در صنعت خرده‌فروشی آنلاین در آینده نزدیک خواهد بود.

هم‌چنین اگر هر کدام از سوالات زیر مورد توجه شما قرار دارد توصیه می‌کنیم حتما این تحقیق را مورد مطالعه قرار دهید:

  1. چرا با وجود نزدیکی جمعیت و فرهنگ کشورهای ترکیه و ایران، بازار ا‌یکامرس ترکیه حدود شش برابر بزرگتر از بازار ایران است؟
  2. دلایل موفقیت و رشد بازیگران مطرح این صنعت چیست؟
  3. چرا بازیگران جهانی صنعت خرده‌فروشی آنلاین و سرمایه‌گذاران تراز اول سرمایه‌گذاری‌های کلانی در صنعت خرده‌فروشی آنلاین منطقه داشته‌اند؟
  4. آیا شرکت‌های ایرانی امکان گسترش فرامرزی بازار خود را دارند؟
  5. پلتفرم‌های نیازمندی منطقه هم‌چون صاحیبیندن در ترکیه یا دیوار در ایران چه نقشی در صنعت خرده‌فروشی آنلاین بازی خواهند کرد؟

امیدواریم که مطالعه این تحقیق برایتان مفید باشد. مثل همیشه خوشحال می‌شویم سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *