ورود
[ultimatemember form_id="407"]
ثبت نام
[ultimatemember form_id="406"]

سوشال کامرس 2: بررسی انواع پلتفرم‌های سوشال (ویدئو)

در این قسمت از سری ویدئویی سوشال کامرس، تقسیم‌بندی جدیدی از پلتفرم‌های سوشال ارائه می‌دهیم که در تحلیل شبکه‌ها (Networks) و رسانه‌های اجتماعی(Media) بسیار سودمند خواهد بود. در قسمت اول این مجموعه با اهمیت سوشال کامرس به عنوان روند جدید صنعت تجارت الکترونیک کالا آشنا شدیم و بخش عمده‌ای از قسمت اول به بررسی مفهوم «سوشال» گذشت. این که وقتی از «سوشال» صحبت می‌کنیم، دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم. تاکید کردیم که بدون داشتن برداشت یکسان از مفهوم «سوشال» نمی‌توان بنای سوشال کامرس را بنیان نهاد.

در قسمت دوم، قدمی فراتر گذاشته‌ایم و تلاش کرده­‌ایم علاوه بر درک مفهوم سوشال، لنز جدیدی ایجاد کنیم تا به کمک این لنز بتوان به تقسیم پلتفرم‌های سوشال پرداخت، لنزی که به واکاوی خصوصیات مشترک و متمایز پلتفرم‌های سوشال می‌پردازد. این گونه مدلی داریم که به موجب آن بهتر می‌توانیم انواع پلتفرم‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، فیس‌بوک، تیک‌تاک، یوتیوب و … را با هم مقایسه و بنیان‌هایشان را از هم تفکیک کنیم. چنین لنزی کمک می‌کند که در آینده نیز بهتر بتوانیم تشخیص دهیم چه نوع تجارتی (Commerce) بر کدام نوع پلتفرم سوشال تطبیق می‌یابد.

ما سوشال پلتفرم­‌ها را به دو دسته اصلی گفتگومحور یا Conversation-based و محتوامحور یا Content-based تقسیم­ بندی کرده‌ایم. پلتفرم‌های گفتگومحور که بر پایه نقل‌­و­انتقال پیام (Message) هستند خود طیفی را تشکیل می‌دهند که در یک سر آن ابزار­های ارتباطی یا Communication Tools قرار دارند و در سر دیگر به پلتفرم‌های اجتماع‌محور یا Community Platforms می‌رسیم. مشابه چنین تقسیم‌بندی‌ای را نیز برای پلتفرم‌های محتوامحور انجام می‌دهیم و آن‌ها را بر یک طیف تعریف می‌کنیم.

نکات استراتژیک بسیاری این نوع مدل‌سازی در بر دارد که باور داریم به استراتژیست‌ها و صاحبان کسب‌وکار کمک شایانی خواهد کرد. تجربه کشورهای پیشرو در پلتفرم‌های دیجیتال نشان داده که شناخت از اهرم‌هایی که یک پلتفرم سوشال را می‌سازند به بسیاری از صاحبان کسب‌وکار و فعالان صنایع دیحیتالی – حتی آنان که در پلتفرم‌های غیرسوشال مشغولیت دارند – کمک می‌کند تا به چسبندگی (Stickiness) پلتفرم خود افزوده و به اصطلاح Engagement کاربران را افزایش دهند. اگر حتی چنین دغدغه‌ای نداشته باشید در دنیایی که حضور در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یک کانال آگاهی‌بخشی و فروش بسیار سودمند برای هر کالا و خدمت باشد، مشاهده این قسمت شما را بهتر و بیشتر با این شبکه‌ها آشنا خواهد کرد و در نتیجه بهتر از آنان بهره خواهید برد. پس با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *