ورود
[ultimatemember form_id="407"]
ثبت نام
[ultimatemember form_id="406"]

سوشال کامرس ۴: بررسی کامل انواع پلتفرم‌های سوشال کامرس

ویدئویی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، آخرین و چهارمین اپیزود از مجموعه ویدئویی تجارت اجتماعی یا سوشال کامرس است. هدف این مجموعه بررسی جامع حوزه تجارت اجتماعی است. در طی این اپیزودها، کارآفرینان و تحلیل‌گران و علاقه‌مندان به صورت بنیادی با مفاهیم سوشال، انواع شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی آشنا خواهند شد. هم‌چنین از تفاوت‌های اساسی کامرس کلاسیک با سوشال کامرس آگاه می‌شوند و این که چرا سوشال کامرس تنها یک تب زودگذر نیست و یکی از بخش‌های اصلی تجارت الکترونیک کالا را شکل خواهد داد.

از آنجایی که طبیعی است که کارآفرینان و تحلیل‌گران علاقه‌مند هستند تا به بررسی این بازار در ایران بپردازند و برای موفقیت در آن تلاش کنند، تمام تلاش خود را کرده‌ایم که در عین عمیق بودن مفاهیم و ابزارهای ارائه‌شده، این مطالب کاربردی هم باشند. سه قسمت اول در واقع زیربنایی برای قسمت چهارم است که در آن به پلتفرم‌های سوشال‌کامرس و انواع آن‌ها با بررسی موشکافانه نمونه‌های جهانی پرداخته می‌شود.

در این اپیزود بر آن شدیم تا با نگاهی جدید، با بررسی دقیق ویژگی­‌های سوشال کامرس‌­ها، آن­ها را در دسته‌بندی‌­های جداگانه‌­ای قرار داده و با ارائه مثال­‌های جهانی این دسته بندی­‌ها را شفاف و قابل درک کنیم. بر پایه دو اهرم «علاقه» و «پاداش» که به طور کامل شرح داده شده‌اند، تلاش کردیم عواملی که باعث ایجاد تفاوت در معماری اطلاعات و استراتژی­‌های این پلتفرم‌­ها می‌شوند را مورد توجه قرار دهیم. با دانستن این تفاوت‌هاست که متوجه می‌شویم وقتی از تائوبائو یا شاپی در منطقه شرق آسیا صحبت می‌کنیم، سخن از آمازون شرق آسیا نیست بلکه این­ها مدل کسب‌وکار جدیدی آورده‌اند که در برخی جهت‌ها به طور کامل با آمازون تفاوت دارند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که در اپیزود چهارم، ابتدا  به بررسی دو مفهوم بنیادی علاقه (Interest) و پاداش (Reward) که مشوق­‌های اصلی کاربران برای حضور در پلتفرم­های سوشال کامرس هستند پرداخته‌­ایم. سپس سوشال کامرس‌­ها را در سه دسته علاقه محور یا Interest-driven، درون ساخته یا Built-in و اشتراک محور یا Share-driven جای داده و نقش مشوق‌­ها را در هر یک از آنها بررسی کرده‌­ایم. برای هر دسته نیز، به واکاوی کامل تعدادی از پلتفرم‌های مشهور تجارت اجتماعی در دنیا پرداخته‌ایم. اغراق نیست اگر بگوییم که در زمان انتشار این اپیزود، از حیث دقت و کاملی به سختی بتوان محتوای مشابهی در سطح وب فارسی یافت که این نوع پلتفرم‌ها را زیر ذره‌بین قرار داده باشد.

پس اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر با پلتفرم‌هایی مثل پیندودو، تائوبائو، شاپی و بسیاری از پلتفرم‌های معروف حوزه سوشال کامرس آشنا شوید و نیز به دنبال این هستید که قدرت تحلیلی در ارتباط با سمت و سوی آینده این حوزه در بازار ایران داشته باشید، توصیه می‌کنیم این ویدئو را از دست ندهید.

اگر هنوز موفق به تماشای سه اپیزود پیشین نشده‌اید، بهتر است که هم برای درک بهتر دنیای پلتفرم‌های اجتماعی و هم فهم دقیق‌تر اپیزود چهارم، ابتدا این سه اپیزود را تماشا کنید و اگر نیاز به آشنایی بیشتر با سری ویدئویی سوشال کامرس دارید به لینک معرفی کامل سری ویدئویی سوشال کامرس مراجعه کنید:

اپیزود اول

اپیزود دوم

اپیزود سوم

معرفی کامل سری ویدئویی سوشال کامرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *