ورود
[ultimatemember form_id="407"]
ثبت نام
[ultimatemember form_id="406"]

اقتصاد پلتفرم، مسیر آینده اقتصاد جهان

در صدد انتشار مجموعه‌ای از گزارش‌ها با عنوان «سری گزارش‌های پلتفرم» هستیم. در این مجموعه، به بررسی جامع مفهوم پلتفرم‌ها (Platforms) و مارکت‌پلیس‌ها (Marketplaces) خواهیم پرداخت. هم‌چنین، با توجه به نگرشی که در اینسایت سرآوا داریم، تلاش داریم که به گونه‌ای عمیق و با نگاهی تازه و کاربردی به این موضوعات وارد شویم.

برای آن که بهتر روشن شود در این سری گزارش‌ها به چه می‌پردازیم، خوب است به سوالات زیر نگاهی بیندازید:

 

  • ‌قدرت پلتفرم‌ها از کجاست؟ چه بنیان‌های اقتصادی وجود دارند که با آن‌ها بهتر می‌توان خلق ارزش در پلتفرم‌ها را درک کرد؟
  • چرا شرکت‌هایی که کاملا بر مبنای مدل کسب‌وکار پلتفرمی شکل گرفته‌اند یا بخش عمده‌ای از مدل کسب‌وکارشان پلتفرمی است جز پرارزش‌ترین شرکت‌های دنیا محسوب می‌شوند و عمده بهترین شرکت‌های بورسی از میان آنان است؟
  • آیا همه پلتفرم‌های دیجیتالی قدرت یکسانی دارند؟ چگونه می‌توان پلتفرم قوی را از پلتفرم ضعیف تشخیص داد؟
  • چگونه می‌توان دینامیک رقابتی میان نیازمندی‌های عمومی (General classified)، ورتیکال‌های تخصصی نیازمندی (Vertical classified)، اپلیکیشن‌های تخصصی خدمات، سوپراپ‌های حسب نیاز (On-demand super apps) و بازارگاه‌های آنلاین (Online marketplaces) را تشخیص داد؟ در دنیایی که پلتفرم‌ها دائما به مرزهای سنتی یکدیگر حمله می‌کنند، چه چارچوب‌ها و مدل‌های تحلیلی وجود دارد که به استراتژیست‌ها و صاحبان کسب‌وکار کمک کند روشن‌تر به این موضوعات بیندیشد؟
  • در شرایطی که سرمایه و نیروی انسانی کارا کمیاب می‌شود، چه ابزارهایی وجود دارند تا ما را از آزمایش و خطای کور در حوزه پلتفرم‌ها و مارکت‌پلیس‌‌ها دور کند و کمک کنند هوشمندانه‌تر به آزمایش و خطا دست بزنیم و از هدررفت منابع جلوگیری کنیم؟ یادمان نرود زمان نیز بخشی از این منابع ارزشمند است که اتلافش به رقیبان فرصت می‌دهد که زودتر بازار را از آن خود کنند.

 

سوالات بالا سوالاتی سخت و ارزشمند هستند. طبیعتا ادعای این که چنین پرسش‌هایی جوابی سرراست و ساده دارند ادعای ناپخته‌ای است. در سلسله گزارش‌هایی که به تدریج منتشر می‌کنیم بنابر تجربه و مطالعه پلتفرم‌های پیشرو در ایران و جهان به دنبال آن هستیم که بنیان‌ها و چارچوب‌هایی فراهم کنیم که به این سوالات و بسیاری سوالات استراتژیک دیگر در حوزه پلتفرم، بتوان روشن‌تر فکر کرد و تصمیمات بهتری گرفت.

 

این گزارش، گزارش اول است. در آن به دنبال یافتن ریشه‌های اقتصادی قدرت گرفتن پلتفرم‌ها و نحوه خلق ارزش در آن‌ها هستیم. باور داریم با بنیان نهادن فهم صحیح از نحوه ایجاد ارزش در پلتفرم‌ها آمادگی بسیار بیشتری خواهیم داشت تا در گزارش‌های بعدی این مجموعه به ارائه و تبیین چارجوب‌ها و مدل‌های کاربردی بپردازیم.

ممنون می‌شویم با ما همراه باشید و اگر محتوای این گزارش را مفید یافتید آن را با افراد مرتبط دیگر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *